Globális fórum a járművekre vonatkozó szabályok harmonizálására

A járműszabályok harmonizálásának világfóruma ( World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations ), más néven WP.29 , az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságának (ENSZ EGB) munkacsoportja . Egységes szabályrendszert hoz létre a járművek tervezésére, hogy elősegítse a nemzetközi, az európai, majd a világkereskedelmet.

A fórum olyan szabályozásokon dolgozik, amelyek a legkülönbözőbb területekre terjednek ki, mint például a járműbiztonság , a környezetvédelem, az üzemanyag-hatékonyság és a lopásgátló teljesítmény.

Van még a Global Forum for Harmonization of Vehicle Regulations hivatalos neve .

Hivatalosan a fórum három ENSZ gépjármű-megállapodás adminisztrálása:

Néhány fél, például az Európai Unió, az 1958-as megállapodáshoz csatolt ENSZ-előírásokra építette jogszabályait, de ezeket a szabályokat harmadik országok is önként alkalmazzák.

Az 1958. évi megállapodásba beépülnek az 1998. évi megállapodás részes feleivel, például Kanadával, az Amerikai Egyesült Államokkal, Indiával vagy a Kínai Népköztársasággal létrehozott GTR-ek is.

A fórum különböző szakértői munkacsoportokban működik:

1958. évi megállapodás

A Fórum munkájának nagy része az 1958. évi megállapodáson alapul , amelynek címe: "Megállapodás a kerekes járművekre, felszerelésekre és alkatrészekre, amelyek kerekes járműveken felszerelhetők vagy használhatók, egységes műszaki előírások elfogadásáról, valamint a jóváhagyások kölcsönös elismerésének feltételeiről. e követelményeknek megfelelően adták ki ” . Ez jogi keretet biztosít a részt vevő országoknak az ENSZ-EGB közös előírásainak elfogadásához a járművek és alkatrészek jóváhagyására vonatkozóan. Amikor egy tételt egy részt vevő ország jóváhagyott elszámolásra, a jóváhagyást az összes többi részt vevő ország elfogadja.

Eredetileg az 1958-as megállapodás csak az EGK-tagországok részvételét engedélyezte, de 1995-ben a megállapodást felülvizsgálták, hogy lehetővé tegyék az EGK-n kívüli tagok részvételét is.

Az ENSZ-EGB előírásainak megfelelőnek jóváhagyott elemeket körben E-vel és számmal jelölik . A szám azt az országot jelöli, amelyik jóváhagyta a terméket, a körülötte lévő többi betű és szám pedig a dátumot és a pontos előírásoknak felel meg.

A részt vevő országok listája

A 2020-as helyzetben az 1958-as megállapodás résztvevői az UNECE országkódjukkal a következők:

Kódolt Ország
1 Németország
2 Franciaország
3 Olaszország
4 Hollandia
5. Svédország
6. Belgium
7 Magyarország
8. Csehország
9. Spanyolország
10. Szerbia
11. Egyesült Királyság
12. Ausztria
13. Luxemburg
14 svájci
16. Norvégia
17. Finnország
18. Dánia
Kódolt Ország
19. Románia
20 Lengyelország
21 Portugália
22. Orosz Föderáció
23. Görögország
24. Írország
25 Horvátország
26. Szlovénia
27. Szlovákia
28. Fehéroroszország
29. Észtország
31 Bosznia és Hercegovina
32 Lettország
34 Bulgária
36 Litvánia
37 pulyka
39 Azerbajdzsán
Kódolt Ország
40 Macedónia Köztársaság
42 Európai Közösség
43 Japán
45 Ausztrália
46 Ukrajna
47 Dél-Afrika
48 Új Zéland
49 Ciprus
50 Málta
51 Koreai Köztársaság
52 Malaysia
53 Thaiföld
54. Albánia
56 Montenegró
57 San Marino
58 Tunézia
60 Grúzia
62 Egyiptom
63 Nigéria
64. ( Pakisztán )

A legtöbb ország, még akkor is, ha hivatalosan nem vesz részt az 1958-as megállapodásban, elismeri az ENSZ-EGB szabályait, és engedélyezi az Európai Közösség által jóváhagyott járművek használatát és behozatalát .

A szabályozás nyelve

Az 1958-as megállapodáshoz csatolt hivatalos ENSZ-EGB-előírásokat ehelyett angolul, franciául és oroszul fogadják el, de közülük sok, körülbelül 133 fordítás létezik az Európai Unió mintegy 24 nyelvére.

A rendeletek felsorolása


A 155. és a 156. rendelet a kiberbiztonsággal és a szoftverfrissítésekkel foglalkozik. Az egyik legfrissebb, a 157-es, 2020-ban kiadott szabályozás az útjában lévő automatizált karbantartási rendszerre ( Automatizált sávtartó rendszer ) vonatkozik.

Az e-segélyhívásra , a szoftverfrissítésekre vagy a kiberbiztonságra vonatkozó előírások részben a csatlakoztatott járműhöz kapcsolódnak .

Figyelembe vett rendeletek

Bizonyos számú szabályozás már fenn van tartva a jövőbeli rendeletek számára:

  • 158 - Tolató mozgás és gépjárművek, tekintettel arra, hogy a járművezető tudatában van a kiszolgáltatott közlekedőknek a jármű mögött (Mozgás fenntartása)
  • 159 - Információs rendszer eltávolítása a gyalogosok és kerékpárosok felderítésére (Információs rendszerek kiköltözése)

Ez az új szabályozás a tolató manőverekre és az indulási érzékelő rendszerekre vonatkozik.

  • 160 - Route Data Recorder (EDR)

1998. évi megállapodás

° Szabályok Regisztráció dátuma
1 Ajtózárak és rögzítők 2004. november 18
2 Szikragyújtású motorral vagy kompressziós gyújtású motorral felszerelt motorkerékpárokra alkalmazandó mérési módszerek a gáznemű szennyező anyagok kibocsátásának tekintetében stb. és az üzemanyag-fogyasztás 2005. június 22
3 Motorkerékpár fék rendszerek 2006. november 15
4  Vizsgálati eljárás kompressziós gyújtású motorokhoz és szikragyújtású motorokhoz, amelyek földgázzal (NG) vagy cseppfolyósított petróleumgázzal (LPG) működnek, a gáznemű szennyező anyagok kibocsátásának tekintetében 2006. november 15
5.  A közúti járművek fedélzeti diagnosztikai (OBD) rendszereire vonatkozó műszaki követelmények 2006. november 15
6.  Gépjárművek és felszereléseik biztonsági üvegezése 2008. március 12
7 Fejtartó 2008. március 13
8. stabilitásszabályozó rendszerek 2008. június 26
9. A gyalogosok biztonságára vonatkozó globális műszaki szabályozás 2018. november 14
10. Globális műszaki szabályozás - a cikluson kívüli kibocsátás (OCE) 2009. június 24
11. Globális műszaki szabályozás - mezőgazdasági és erdészeti traktorok és nem közúti mozgó gépek motorjainak kibocsátása 2009. november 12
12. A motorkerékpárokon található kezelőszervek, visszajelző lámpák és kijelzők elhelyezésére, azonosításának és működésének globális műszaki szabályai 2011. november 17
 {...}
16. Globális gumiabroncs műszaki előírások 2016. november 17
{...}
20 Az elektromos járművek biztonságára vonatkozó globális műszaki szabályozás 2018. március 14

Új globális műszaki szabályt javasolnak az elektromos járművek teljesítményének meghatározására.

1997. évi megállapodás

Kiadvány

Az előírások szabadon megtekinthetők a WP.29 weboldalon, vagy megvásárolhatók az ENSZ Egyesült Államok NBN Könyvhálózatától.

Lásd is

Hivatkozások

  1. Kék könyv 2012
  2. https://ec.europa.eu/docsroom/documents/38021/attachments/1/translations/en/renditions/native
  3. Jelentések
  4. „ (EU) 2020/1637 tanácsi  határozat  ” , az Európai Unió Hivatalos Lapjában ,2020. november 3
  5. (en) „  Globális műszaki előírások (GTR)  ” , az unece.org oldalon
  6. "  műszaki előírás n o  20  " [PDF] A unece.org ,2018. május 3

Külső linkek